Neznalost zákona neomlouvá. Co, jak a kde reklamovat?

Reklamace zboží a služeb je nepříjemnou záležitostí, kterou mnozí nechtějí řešit. Raději se tak spokojí s nekvalitním výrobkem či s nedobře odvedenou prací. Přitom ale stačí znát práva spotřebitelů a povinnosti obchodníků.

Neznalost zákona neomlouvá, proto než vyrazíte do obchodu reklamovat produkt, připomeňte si na, co máte a nemáte nárok. Podle zákona § 2165 č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku je kupující: „oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí.“

Naopak reklamaci není možné dle § 2167 provést:

„a) u věci prodávané za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána,

  1. b) na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním,
  2. c) u použité věci na vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím, nebo
  3. d) vyplývá-li to z povahy věci.“

Reklamaci je možné provést i bez dokladu

Reklamaci je možné uplatnit u obchodníka, u kterého jste zboží zakoupili. Avšak má-li prodejce více provozoven, pak můžete zajít do kterékoliv z nich, stejně tak i do jeho sídla.

K reklamaci byste měli předložit nejen poškozený produkt, ale i účtenku od nákupu. Jestliže ji nemáte, potom je možné nákup doložit výpisem z bankovního účtu (pokud byla platba provedena kartou) nebo výpovědí druhé osoby. V takovém případě může pomoci i originální obal produktu.

Náklady na reklamaci platí vždy prodejce

Povinností prodejce je zahájit reklamační řízení, které trvá maximálně 30 dní. Do té doby musí být ukončeno. Nejprve je ale zapotřebí sepsat reklamační protokol, který musí obsahovat:

  • identifikační údaje,
  • důkladný popis vady,
  • navrhovaný způsob vyřízení.

Reklamační protokol je po skončení reklamačního řízení doplněn o poslední zmiňovaný bod. Pokud dojde ke kladnému vyřízení, pak mohou nastat dvě situace.

  • Zboží bylo možné opravit, a tudíž zákazník dostane zpět opravený produkt.
  • Zboží nebylo možné opravit, a tudíž zákazník má právo na výměnu zboží, nebo na vrácení peněz.

Není-li reklamace zboží uznána, je nutné, aby obchodník spotřebiteli zamítnutí písemně zdůvodnil. Ať už reklamační zařízení dopadne tak či onak, prodejce nemá právo na naúčtování poplatku. Náklady vzniklé reklamací v průběhu záruční lhůty nikdy neplatí zákazník.

Hodnocení článku

5 rad jak zkrotit své finance!

Díky jednoduchým radám vám ukážeme nové možnosti při správě financí

Obratem vám zašleme Ebook zdarma

Napsat komentář

name*

email* (not published)